środa, 31 stycznia 2024

Rytuał Różokrzyża

 

autor: Agathodaemon
porta.lucis@o2.pl

I. Wprowadzenie

Poniżej przedstawiamy oryginalną złotobrzaskową wersję Rytuału Różokrzyża (ang. Rose Cross Ritual). Pochodzi ona z książki Complete Golden Dawn system of Magic Israela Regardie. Jego przeznaczenie zostanie omówione w punkcie III.

Do wykonania tego prostego rytuału oprócz ołtarza, potrzebne będzie kadzidełko w formie patyczka.

 

II. Rytuał

0. Wykonaj Mniejszy Wypędzający Rytuał Pentagramu.

1. Zapal kadzidełko. Udaj się po okręgu do południowo-wschodniego rogu pomieszczenia. Zakreśl duży krzyż i okrąg (symbolizujący różę) w następujący sposób: (1)

 


Wskaż kadzidełkiem środek krzyża wibrując imię Jeheszua. Krzyż jest koloru złotego a okrąg czerwonego.

2. Utrzymuj rękę dzierżącą kadzidło wyprostowaną na poziomie środka krzyża i udaj się nie opuszczając jej do południowo-zachodniego narożnika. Wykonaj podobny krzyż, powtarzając imię.

3. Udaj się do północno-zachodniego rogu i zakreśl krzyż wibrując Jeheszua.

4. Udaj się do północno-wschodniego rogu i zakreśl krzyż wibrując Jeheszua.

5. Dopełnij swój krąg, wracając do południowo-wschodniego narożnika i przeciągając końcówkę kadzidła do centralnego punktu pierwszego krzyża.

6. Trzymając kadzidełko w wyciągniętej wysoko ponad głowę ręce, udaj się na środek świątyni, idąc po jej przekątnej w kierunku północno-zachodniego narożnika. Na środku pokoju zatrzymaj się na chwilę. Nad głową, zakreśl krzyż i okrąg oraz wibruj imię.

7. Trzymając kadzidełko wysoko, udaj się dalej na północny zachód i sprowadź koniec płonącego patyczka do środka krzyża astralnego.

8. Obróć się ponownie w kierunku południowo-wschodnim i tam wróć, ale teraz trzymaj kadzidełko skierowane w stronę podłogi. Na środku pomieszczenia wykonaj krzyż i okrąg w kierunku podłogi, jakby pod twoimi stopami, i wibruj imię.

9. Wróć na południowy wschód, ponownie przenosząc koniec kadzidełka na środek krzyża. Następnie udaj się z wyciągniętą ręką do południowo-zachodniego narożnika. Wskaż kadzidełkiem środek znajdującego się tam krzyża.

10. Ze środka tego krzyża, podnieś kadzidełko w górę ponad głowę i udaj się po przekątnej przez pokój w kierunku północno-wschodniego narożnika. Na środku świątyni wskaż kadzidełkiem na wcześniej wykonany krzyż nad głową, wibrując imię (nie jest konieczne kreślenie kolejnego krzyża).

11. Gdy dotrzesz na północny wschód, przenieś kadzidełko na środek krzyża. Obróć się i wróć na południowy zachód trzymając kadzidełko skierowane w stronę podłogi. Zatrzymaj się na środku pokoju aby wskazać na krzyż pod stopami i wibruj imię.

12. Wróć na południowy zachód i wskaż na chwilę końcówką kadzidła środek krzyża. Trzymając patyczek przed sobą, udaj się po kręgu na północny zachód, i wskaż środek krzyża. Przejdź dalej po okręgu do krzyża północno-wschodniego, wskaż jego środek i zakończ krąg, wracając na południowy wschód wskazując środek pierwszego krzyża.

13. Nakreśl ponownie krzyż, lecz większy. Następnie narysuj duże koło. Czyniąc to podczas kreślenia jego dolnej połowy wibruj Jeheszua a podczas kreślenia górnej wibruj Jehowasza. (2)

14. Wróć na środek pokoju i wizualizuj sześć krzyży tworzących wokół ciebie jakby ochronny welon. Krzyże są koloru złotego a róże jasnoczerwone. Linie łączące poszczególne krzyże (biegnące po okręgu, oraz w poprzek pomieszczenia ponad i pod tobą) są koloru jasno-białego.

Schemat ukazujący różokrzyże i łączące je linie.

Schemat ukazujący różokrzyże i łączące je linie.

 

15. Zakończenie rytuału.

Ceremonię tę można zakończyć Analizą Kluczowego Słowa. Poniżej podaję wersję Analizy z Complete Golden Dawn system of Magic. Różni się ona nieco od tej z Rytuału Heksagramu. Analizę Kluczowego Słowa można też kompletnie pominąć - tak uczynił Regardie w swojej zmodyfikowanej wersji tego rytuału, kończąc go inwokacją. (3)


Analiza Kluczowego Słowa


1. Stań kierowany twarzą na wschód. Rozłóż ramiona barków z dłońmi skierowanymi do góry, formując krzyż. Stopy trzymane razem, głowa wygięta do tyłu.

2. Wibruj:

I.N.R.I.

Jod, Nun, Resz, Jod.


Powiedz:

Znak zabitego Ozyrysa.


3. Podnieś prawe ramię, trzymając łokieć pod kątem prostym, lewe ramię skieruj w dół także trzymając łokieć pod kątem prostym. Złóż głowę na lewym ramieniu, spojrzyj w dół kierując wzrok na lewe przedramię. Prawa noga lekko zgięta i spoczywa na przedniej części stopy. Powiedz:

L. --- Znak lamentującej Izydy.


4. Podnieś ramiona pod kątem sześćdziesięciu stopni względem siebie. Głowę odchyl lekko w tył. Stopy trzymane razem. Powiedz:

V. --- Znak Apofisa i Tyfona.


5. Skrzyżuj ramiona na piersi, prawa ręka na lewej. Opuszki palców powinny dotykać ramion. Pochyl lekko głowę. Stopy trzymane razem. Powiedz:

X. --- Znak powstałego Ozyrysa.


6. Wykonaj znaki ponownie, powtarzając:  

L.V.X. Lux.


Ręce skrzyżowane na piersi, głowa pochylona. Powiedz:

Światło z krzyża.


7. Przyjmij Znak zabitego Ozyrysa.

Panno, Izydo, Potężna Matko.

Skorpionie, Apofisie, Niszczycielu.

Słońce, Ozyrysie, Zmarły i Powstały.


8. Stopniowo podnoś ramiona.

Izydo, Apofisie, Ozyrysie.


9. Ręce nad głową, twarz uniesiona.

IAO.


10. Teraz w celu zrównoważenia światła, wibruj cztery imiona z Tablicy Zjednoczenia:

EXARP - HCOMA - NANTA - BITOM


11. Pragnij Światła i ściągnij je znad głowy do stóp.

Niech zstąpi Boskie Światło


III. UWAGI:


1. Kreślenie różokrzyża i jego kolory.

Co do metody kreślenia krzyża, mamy jej dwie wersje. Pierwsza (przedstawiona w tym rytuale powyżej) pochodzi z Complete Golden Dawn system of Magic Israela Regardie. Druga metoda została zaczerpnięta z książki Dwanaście stopni do oświecenia tego samego autora.


A) Wersja pochodząca z z Complete Golden Dawn system of Magic:

 

Metoda:

Nakreśl krzyż, kreśląc w pierwszej kolejności pionową belkę, zaczynając od jej wierzchołka. Następnie kreślisz poziomą belkę, zaczynając od jej lewej strony. Teraz narysuj krąg, rozpoczynając w połowie prawego ramienia poziomej belki i kieruj się ku dołowi, aż w końcu go dopełnisz.

- Podczas tworzenia standardowego rożokrzyża, gdy kreślisz okrąg, wibruj Jeheszua. Wraz z ostatnią literą "a" wskaż środek krzyża.

- Podczas tworzenia większego różokrzyża, podczas kreślenia dolnej części kręgu wibruj Jeheszua, przy górnej natomiast Jehowasza.


kolor krzyża: tekst źródłowy nie wskazuje koloru, D. M. Kraig podaje kolor złoty (co wskazuje na związek z Tifaret).

kolor róży: tekst źródłowy nie wskazuje koloru, D. M. Kraig podaje kolor: jasnoczerwony.


B) Wersja pochodząca z Twelve Steps to Spiritual Enlightenment:

 


Metoda:

Trzymajcie kadzidło w prawej ręce tuż nad poziomem oczu i zakreślcie linię w dół, zatrzymując ją gdzieś na wysokości kolan. Następnie przenieście kadzidło na wysokość lewego ramienia i przemieśćcie je w stronę prawego ramienia. Potem zdejmijcie kadzidło z belki krzyża i skierujcie je na pionową belkę, mniej więcej w połowie drogi między poziomą belką krzyża a wierzchołkiem belki pionowej. Z tego miejsca zakreślcie krąg, kierując kadzidło w prawo, potem w dół a następnie w lewo dopełniając kręgu. Podczas kreślenia tego różokrzyża powinno się wymieniać lub wibrować dwa święte słowa pochodzące z średniowiecznej Kabały. Są to Jeheszua i Jehowasza. Pierwsze słowo wypowiadamy podczas tworzenia krzyża, czyli zakreślania pionowej i poziomej belki, natomiast drugie podczas tworzenia koła (metoda ta stosowana jest do wszystkich różokrzyżów).


kolor krzyża: bladoniebieski

kolor róży: bladoniebieski


2. Funkcje, które pełni ten rytuał.


A) Funkcja ochronna.

Rytuał Różokrzyża chroni przed niechcianym wpływami lecz w odmienny sposób niż np. Mniejszy Rytuał Pentagramu. Roztacza on wokół maga aurę ochroną przed wpływami zewnętrznymi. Jest ona niczym welon lub zasłona. Dla porównania pentagramy z rytuału odpędzającego chronią, ale także przy okazji rozświetlają przestrzeń astralną i sprawiają, że istoty są świadome ciebie. Rytuał Różokrzyża buduję intymną przestrzeń w której możesz się skryć, lecz nie jest rytuałem odpędzającym i nie może go zastąpić. Można powiedzieć, że Mniejszym Rytuałem Pentagramu budujesz trwałą fortecę by następnie Rytuałem Różokrzyża przykryć ją peleryną niewidką.

Przykładowo kiedy jesteś bardzo rozproszony i nie możesz się skoncentrować, użyj rytuału odpędzającego, aby wygnać niechciane wpływy, a następnie Rytuału Różokrzyża, aby odzyskać i utrzymać spokój umysłu.

Ponadto Analizę Kluczowego Słowa można przeprowadzić będąc zwróconym twarzą w stronę z której spodziewamy się jakiegoś zagrożenia.


B) Przygotowanie do medytacji.

Jednym z ważnych aspektów tego rytuału jest zakotwiczenie świadomości maga w Tifaret. Stanowi on dobre przygotowanie do medytacji. Przestawia cię na inny stan twojej świadomości i odciąga od sfery fizycznej.

W połączeniu z Kluczowym Słowem stanowi formę przywołania Twojej Wyższej Jaźni (Wyższej Mądrości), która jest pomocna przy rozwiązywaniu problemów, przygotowaniu się do trudnej rozmowy kwalifikacyjnej, czy też po to, aby zachować spokój i siłę, aby pomóc drugiej osobie. Rytuał ten jest więc pomocny przy medytacjach mających na celu rozwiązanie jakiegoś konkretnego problemu. W przeciwieństwie do Rytuału Pentagramu, nie pobudza on ani nie miesza energii. Dlatego też o wiele bardziej nadaje się do stosowania przed medytacją lub przed snem. Dzięki temu znacznie lepiej nadaje się też do stosowania w cudzej przestrzeni, takiej jak kościół, pokój hotelowy lub centrum konferencyjne.


C) Astralny rytuał przed zaśnięciem.

Gdy już opanujesz rytuał, możesz wykonać go w swym świetlistym ciele leżąc w łóżku i odpoczywając. Wykonasz go poruszając się wokół swojego nieruchomego, fizycznego ciała. Stosowany w ten sposób, w połączeniu z rytmicznym oddychaniem, odciągnie umysł od bólu (o ile nie jest on zbyt dotkliwy) i pozwoli zasnąć.

Możesz przeprowadzić Analizę Kluczowego Słowa stojącego za soją fizyczną głową i przywołać Boski Biały Blask, obserwując, jak przepływa przez twoje ciało i wygładza splątania w eterycznym sobowtórze, przynosząc spokój i odpoczynek.


D) Rytuał z intencją pomocy.

Możesz wykonać rytuał z intencją pomocy innym w bólu lub trudnościach. W tym celu tworzysz astralny obraz danej osoby na środku pokoju i przywołujesz na nią Światło, otaczając ją sześcioma krzyżami. Kiedy ceremonia dobiegnie końca, rozkaż przywołanemu przez siebie kształtowi astralnemu powrócić do tej osoby, niosąc ze sobą pokój, wyciszenie i dobre samopoczucie, którym obdarza Jeheszua.


E) Ochrona przed wpływami psychicznymi.

Jest to ochrona przed wpływem psychicznym ze strony myśli innych lub przed zakłócajacym warunkami psychicznymi, jakie mogą wystąpić w miejscu naładowanym strachem, gdzie wydarzyły się straszne rzeczy.


F) Zapewnia "niewidzialność".

Nie należy oczywiście "niewidzialności" traktować dosłownie. O tej funkcji w odniesieniu do świata astralnego wspomnieliśmy powyżej. Rytuał ten pełni raczej funkcję "maskującą" na poziomie mentalnym. Sprawia, że inne istoty nie tyle że cię nie widzą, co nie wzbudzasz kompletnie ich zainteresowania. Na tej zasadzie RRK jest też przydatny do ochrony czegoś przed wandalizmem.

 

IV. Bibliografia:

 

Israel Regardie, Complete Golden Dawn system of Magic, New Falcon Publications, 2003.

Israel Regardie, Dwanaście stopni do oświecenia, Wydawnictwo Okultura, Warszawa 2008.

Donald Michael Kraig, Magija współczesna. Dwanaście lekcji Wysokiej Sztuki Magicznej, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2013.

Aleister Crowley, Księga Thota, LAShTAL Press, 2016.

Aleister Crowley, Księga Jogi i Magii, Wydawnictwo Pegaz, 1993.

Aleister Crowley, Magija w teorii i praktyce, Wydawnictwo EJB, Kraków 2000.

Lon Milo DuQuette, Tarot Thota. Klucz do zrozumienia, Wydawnictwo Okultura, Warszawa 2010.


The Rose Cross Ritual. Original Golden Dawn version of the basic ritual.

https://www.hermetics.org/Rose-Cross.html


Thoughts on the Rose Cross Ritual by Scott Stenwick

https://ananael.blogspot.com/2019/05/thoughts-on-rose-cross-ritual.html


The Rose Cross Ritual by Emmanuel Rose

http://www.polarissite.net/the-rose-cross-ritual.html


Ritual of the Rose Cross (Ra-Hoor-Khuit Network's Magickal Library)

http://www.rahoorkhuit.net/library/ceremonial/thelema/ritual_of_the_rose_cross.html


Rose Cross (Wikipedia)

https://en.wikipedia.org/wiki/Rose_Cross


 

V. Przypisy:

(1) Różokrzyż - Dla Crowleya zadaniem adepta było utożsamienie się z odpowiednim symbolem, aby doświadczyć mistycznego połączenia przeciwieństw, co prowadzi do urzeczywistnienia. W tym sensie różokrzyż jest wielkim symbolem Wielkiego Dzieła. W książce Crowleya Księga Jogi i Magii w rozdziale poświęconym magicznemu kręgowi czytamy:

rodek kręgu jest centrum Tau, które składa się z dziesięciu kwadratów, jak to pokazuje ilustracja. Tau i krąg tworzą razem kształt Różo-Krzyża, zjednoczenia podmiotu i przedmiotu, które jest celem Wielkiego Dzieła i które symbolizowane jest czasem jako Krzyż i Krąg, czasem jako Lingam-Joni, czasem jako Ankh lub Crux Ansata, czasem jako Iglica i Nawa kościoła lub świątyni, a czasem jako uczta weselna, mistyczne zaślubiny, duchowe zaślubiny, "śluby alchemiczne" i wiele innych. Jakąkolwiek się wybierze formę, jest ona symbolem Wielkiego Dzieła." Ponadto w książce Crowleya Księga Thota czytamy: "Różokrzyż to główny sekret naukowej prawdy."

Symbol i znaczenie różokrzyża (jako lamenu) zostały wyczerpująco opisane w książce Tarot Thota Lona Milo DuQuette.

Donald M. Kraig w Magija Współczesna wyjaśniał , symbolikę różokrzyża następująco: "symbolizuje on cztery żywioły (cztery ramiona krzyża) oraz zjednoczenie fizyczności (pozioma linia) z duchowością (pionowa linia). Róża natomiast pojawia się w rytuale w postaci kręgu, który przedstawia obrazowo rozwój duszy i ewolucję świadomości."

Inne interpretacje zakładają, że krzyż reprezentuje ludzkie ciało, a róża przedstawia rozwijającą się świadomość jednostki. Róża i krzyż są też uosobieniem odkupienia człowieka poprzez zjednoczenie jego niższej, doczesnej natury z wyższą, wieczną naturą.

Niektórzy postrzegają znak różokrzyża jako symbol ludzkiego procesu reprodukcji wyniesionego do duchowości: róża żeńska i krzyż męski.

W kontekście kosmologicznym róża to Nuit, nieskończenie rozciągnięta bogini nocnego nieba, a krzyż to Hadit, ostatecznie skurczony punkt.


(2) Litera szin symbolizuje Ruach Elohim lub Ducha Świętego.

Gdy szin znajdzie się w środku Tetragrammatonu, otrzymamy oczywiście nowe imię będące Pentagrammatonem:

Jeheszua (ang. Yeheshuah, jod, he, szin, waw, he) - symbolizuje zjednoczenie Boskiej męskości i żeńskości z ich fizycznymi manifestacjami poprzez Ducha Świętego. 

 Jehowasza (ang. Yehovashah, jod, he, waw, szin, he) - symbolizuje zjednoczenie męskości i żeńskości na planie fizycznym poprzez Ruach Elohim.


(3). W książce Dwanaście stopni do oświecenia (Twelve Steps to Spiritual Enlightenment) , Israel Reagardie podaje dość zmodyfikowaną wersję Rytuału Różokrzyża. Zaczyna się ona od kreślenia krzyża na środku świątyni. Następne krzyże nie są kreślone w roga pomieszczenia, lecz w kardynalnych kierunkach. Po nakreśleniu pierwszego różokrzyża następuje inwokacja:


Ja jestem Nim! Nienarodzonym Duchem! O wzroku na stopach!

Silnym i Nieśmiertelnym Ogniem!

Ja jestem Nim! Prawdą!

Ja jestem Nim! Który nie chce, by zło rozpleniło się po Świecie!

Ja jestem Nim, lśniącym i grzmiącym!

Ja jestem Nim, Dawcą Życia Ziemskiego:

Ja jestem Nim, którego usta wiecznie płoną:

Ja jestem Nim, Stwórcą i Twórcą Światła.

Ja jestem Nim, Łaską Światła!

Na imię mam "Serce Spowite Wężem"!

Przybądź do mnie i bądź ze mną, a także uczyń wszystkie duchy

mnie podległymi: aby każdy duch na Nieboskłonie i w Eterze,

na Ziemi i pod Ziemią; na suchym lądzie i pod Wodą,

w Wirującym Powietrzu i gwałtownym Ogniu oraz każde Zaklęcie i przepastny Bicz Boży był mi posłuszne.



Po zakreśleniu pozostałych krzyży następuje kolejna inwokacja a po niej medytacja:


Chwała niech będzie na wieki Jedynemu, Potężnemu, Wieczystemu Mędrcowi,

Który pozwolił mi zajść tak daleko w Sanktuarium Jego Misteriów,

Chwała niech będzie nie mojemu, ale Twemu imieniu.

Niech wpływ Boskich Istot zstąpi na mą głowę i nauczy mnie

wartości samopoświęcenia, żebym nie truchlał, gdy nadejdzie

godzina próby. A stanie się to, gdy moje imię zostanie zapisane

na wysokościach, a mój Geniusz stanie przed obliczem

Najświętszego, w chwili, gdy Syn Człowieczy zostanie

przywołany do Pana Duchów, a Jego Imię przed obliczę Starożytnych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz