autor: Agathodaemon
porta.lucis@o2.pl
I. Przeznaczenie rytuału
Większy Rytuał Heksagramu służy do przywołania lud opędzenia sił konkretnej planety, znaku zodiaku lub sefiry. Jest więc podstawą większości prac magicznych. Gdy uczynimy już to za jego pomocą (dostrajając przestrzeń do tej wybranej siły), możemy przystąpić do właściwej operacji np: rozpocząć przywoływanie boga, ducha lub tworzenie talizmanu.
Mniejsze wersje rytuałów Pentagramu i Heksagramu pozwalają na pracę ze wszystkimi żywiołami lub planetami jednocześnie. Większe wersje tych rytuałów pozwalają zaś na pracę z pojedynczym elementem co czyni ją bardziej szczegółową. Można zatem powiedzieć, że wersja "większa" rytuału tzn. bardziej szczegółowa.
Większy Rytuał Heksagramu nie ma uniwersalnej formy. W The Complete Golden Dawn System Of Magic Regardiego zostaje wspomniany pod nazwą Supreme Ritual of the Hexagram i pojawia się lista heksagramów, lecz nie uświadczymy tam opisu samego rytuału. Podobnie w Magiji w teorii i praktyce Crowleya zostają opisane heksagramy i poszczególne elementy, lecz sam rytuał (pod nazwą Greater Ritual of the Hexagram) też nie zostaje opisany krok po kroku. Nasuwa się więc wniosek:
a) że Crowley nie opisał rytuału bo jego główny trzon jest identyczny z tym z Mniejszego Rytuału. Można odnieść wrażenie, że członkowie Złotego Brzasku (czyli również Crowley) nazywali Mniejszy Rytuał Heksagramu Większym, gdy za jego pomocą pracowano z pojedynczą siłą planety lub sefirą używając przy tym wyłącznie heksagramów Ziemi.
b) każdy doświadczony adept na pewnym etapie sam może stworzyć piękny i zaawansowany rytuał. Jest to więc modułowy zestaw narzędzi do konstruowania własnych rytuałów.
Poniższy rytuał bazuje na trzonie z Mniejszego Rytuału Heksagramu. Jest to wersja Większego Rytuału Heksagramu znana pod nazwą Greater Ritual of the Hexagram autorstwa Aleistera Crowleya. W kolejnym poście przedstawimy próbę rekonstrukcji złotobrzaskowej wersji tego rytuału (Supreme Ritual of the Hexagram). Wersja Crowleya różni się nieco od poprzedniczki, będąc jej nieco uproszczoną formą. Największą różnicą jest to, że w Liber O Crowley dostosował Większy Rytuał Heksagramu do pracy zarówno z planetami, jak i znakami zodiaku. W Złotym Brzasku do pracy z energiami zodiaku używano Większego Rytuału Pentagramu. Crowley zrezygnował też między innymi z wibrowania hebrajskiej litery słowa „Ararita” przypisywanej konkretnej planecie.
II. Rytuał
ANALIZA KLUCZOWEGO SŁOWA
0. Wykonaj Odpędzający Mniejszy Rytuał Pentagramu i Odpędzający Mniejszy Rytuał Heksagramu.
1. Stań za ołtarzem z twarzą zwróconą ku wschodowi. Pozycja wyprostowana, stopy razem, lewa ręka wzdłuż ciała. Prawa ręka na wskroś piersi, trzymaj w niej różdżkę bądź inną odpowiednią broń w pionie.
2. Wypowiedz stanowczym głosem:
I.N.R.I.
Jod, Nun, Resz, Jod.
Gdy wypowiadasz hebrajskie litery, rysuj je przed sobą czubkiem broi - są one rozpalone jasnoniebieskim płomieniem. Kreślisz je od prawej do lewej a rysowanie każdej z liter rozpoczynaj od jej górnej części.
3. Powróć do postawy mówiąc:
Panno, Izydo, Potężna Matko.
Zakreśl czubkiem broni astrologiczny symbol Panny.
Skorpionie, Apofisie, Niszczycielu.
Zakreśl czubkiem broni astrologiczny symbol Skorpiona.
5. Powróć do postawy mówiąc:
Słońce, Ozyrysie, Zmarły i Powstały.
Zakreśl czubkiem broni astrologiczny symbol Słońca.
Izydo, Apofisie, Ozyrysie, IAO.
7. Rozłóż ramiona barków z dłońmi skierowanymi do góry, formując krzyż. Stopy trzymane razem, głowa wygięta do tyłu. Powiedz:
"Znak zabitego Ozyrysa."
8. Podnieś prawe ramię, trzymając łokieć pod kątem prostym, lewe ramię skieruj w dół także trzymając łokieć pod kątem prostym. Złóż głowę na lewym ramieniu, spojrzyj w dół kierując wzrok na lewe przedramię. Prawa noga lekko zgięta i spoczywa na przedniej części stopy. Powiedz:
"Znak lamentującej Izydy."9. Podnieś ramiona pod kątem sześćdziesięciu stopni względem siebie, wnętrza dłoni zwrócone ku sobie. Głowę odchyl lekko w tył. Stopy trzymane razem. Powiedz:
"Znak Apofisa i Tyfona."
10. Skrzyżuj ramiona na piersi, prawa ręka na lewej. Opuszki palców powinny dotykać ramion. Pochyl lekko głowę. Stopy trzymane razem. Powiedz:
"Znak powstałego Ozyrysa."
11. Ponownie rozłóż ramiona (jak w punkcie 7) i skrzyżuj je raz jeszcze (jak w punkcie 10), mówiąc:
"L.V. X., Lux, Światło z Krzyża."
[W tym momencie wizualizuj nad sobą kulę jasnego białego światła, lecz jeszcze nie sprowadzaj go w dół.]
12. Udaj się po okręgu na wschód. Używając magicznej broni, kreślimy odpowiedni heksagram, wibrując: "ARARITA."
Czynisz to w taki sposób, aby ostatnia sylaba rozbrzmiewała, kiedy kończysz rysować figurę a ty wykonujesz Znak Wstępującego. Heksagram jest koloru złotego tak jak wszystkie heksagramy w tym rytuale.
Lewa noga wyciągnięta do przodu, a wraz z nią całe ciało wygięte do przodu. Ręce wyciągnięte do przodu na wysokości oczu
13. Następnie wpisujemy w heksagram stosowny symbol (o właściwym kolorze), wibrując odpowiednie imię Boga.
Czynisz to w taki sposób, aby ostatnia sylaba rozbrzmiewała, kiedy kończysz rysować figurę a ty wykonujesz Znak Wstępującego.
14. Używając magicznej broni, wskaż środek heksagramu i przejdź po linii okręgu w kierunku południa. Czyniąc to kreśl za pomocą broni z której czubka wypływa stróżka białego światła jasną, świetlistą linię.
Na południu ponownie kreślimy odpowiedni heksagram i wibrujemy "ARARITA".
Następnie wpisujemy w niego stosowny symbol i wibrujemy odpowiednie imię Boga.
15. Udaj się na zachód jak poprzednio kreśląc świetlistą linię. Kreślimy tam ponownie odpowiedni heksagram i wibrujemy "ARARITA".
Następnie wpisujemy w niego stosowny symbol i wibrujemy odpowiednie imię Boga.
16. Udaj się na północ jak poprzednio kreśląc świetlistą linię. Kreślimy tam ponownie odpowiedni heksagram i wibrujemy "ARARITA".
Następnie wpisujemy w niego stosowny symbol i wibrujemy odpowiednie imię Boga.
17. Pociągnij kreśloną białą linię ku wschodowi i domknij krąg świetlistej bieli. Wróć po okręgu za ołtarz.
18. Powtórz punkty 1 - 11.
19. W tym momencie wizualizuj nad sobą kulę jasnego białego światła. Poświęć kilka sekund na przygotowanie się na zstąpienie światła (LVX).
Gdy będziesz już gotowy, powiedz stanowczym głosem:
Niech zstąpi Boskie Światło!
Poprzez wizualizację, sprowadź je w dół w formie jasnego promienia, przez głowę w kierunku stóp. Światło schodzące z góry wypełnia twoje ciało, umysł i ducha intensywną jasnością. Pokrywa cię ono stopniowo, a następnie oczyszcza na tyle, że jesteś w stanie istnieć niezależenie od negatywnych lub pozytywnych wpływów z zewnątrz.
20. Pozostań w tym relaksującym stanie przez kilka minut nim przystąpisz do dalszej pracy.
21. Po zakończonej pracy wykonaj Odpędzający Mniejszy Rytuał Pentagramu.
III. Opracowanie
Jak kreślić heksagramy i jakiej broni użyć:
Inwokujący heksagram kreślimy różdżką, wypędzający zaś sztyletem.
W tym rytuale do inwokacji lub odpędzenia sił używamy tylko i wyłącznie heksagramu ziemi. We wszystkich przypadkach korzysta się najpierw z zaklęcia Ararita, następnie zaś z imienia Boga odpowiadającego danej planecie lub znakowi zodiaku (patrz opis rytuału).
Każde z ramion heksagramu przypisane jest do odpowiedniej sefiry i planety, lecz również powiązane jest z literą kabalistycznej formuły ARARITA. Poniżej ich przyporządkowanie na podstawie Crowleya:
Saturn — alef
Jowisz — resz
Mars — resz
Słońce — jod
Wenus — alef
Merkury — alef
Księżyc — taw
Praca z siłami planetarnymi
Gdy pracujemy z energią planetarną, korzystamy z heksagramu danej planety, a w jego centrum kreślimy sigil astrologiczny planety.
Rysujemy heksagram, poczynając od punktu, który wiąże się z potrzebną nam planetą. Następnie rysujemy znak astrologiczny planety w środku swego heksagramu. Wszystkie heksagramy (zarówno w wersji tradycyjnej jak i unikursalnej) zostały podane poniżej.
Praca z siłami zodiakalnymi
Gdy pracujemy z energią zodiaku, korzystamy z heksagramu planety władającej danym znakiem, a w jego centrum kreślimy sigil astrologiczny znaku.
W przypadku Caput i Cauda Draconis posługujemy się heksagramem księżycowym z odpowiednim sigilem.
Praca z siłami sefirotycznymi
Gdy pracujemy z energią sefirotyczną, korzystamy z heksagramu planety przypisanej do konkretnej sefiry, a w jego centrum kreślimy sigil astrologiczny planety.
Nim przystąpimy do kreślenia heksagramów, możemy dokonać oświadczenia Woli, że pragniemy przywołać/odpędzić moce konkretnej sefiry (dla odróżnienia od pracy z siłami czysto planetarnymi).
Jestem przekonany, że doświadczony mag bez problemu może użyć tego rytuału również do pracy z siłami klifotycznymi. Heksagram Ziemi należałoby zastąpić zapewne heksagramem Złych Sił (opisany w poście o Mniejszym Rytuale Heksagramu). Należałoby się też posiłkować np. Liber XXII.
Astrologiczne symbole planet i znaków zodiaku oraz korespondencje
Poniżej umieszczamy w tabelach rozpiskę jakiego heksagramu użyć do przywołania lub odegnania konkretnej siły, jakiego symbolu użyć i w jakim kolorze ma on być oraz jakie boskie imię należy wibrować.
Symbole planet i znaków zodiaku:
symbole planetarne
Kolory heksagramów i symboli.
Schemat Drzewa Życia używany na stopniu Adeptus Minor, składa się z dwóch pierwszych skal kolorów. Sefirot przedstawione są w żeńskiej, pasywnej Skali Królowej. Ścieżki zaś ukazane zostały w męskiej, aktywnej Skali Króla. (1) W tarocie Thota Skala Króla nazywana jest Skalą Rycerza). Według powyższej zasady, symbole planetarne, przypisane na Drzewie Życia do sefirot, są w kolorze Skali Królowej. Symbole zodiakalne, przypisane do ścieżek Drzewa Życia, są w kolorze Skali Rycerza. Wszystkie kolory zostały podane w poniższych tabelach.
Jak rysować symbole w heksagramach:
Kiedykolwiek będziesz rysował sigil lub symbol jakiejkolwiek natury, musisz zacząć od jego lewej strony, kreśląc go ruchem zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
Rysowanie okręgu wokół heksagramów:
Warto zauważyć, że wokół heksagramu można jeśli operacja tego wymaga narysować okrąg, aby ograniczyć przywołaną siłę do określonego miejsca lub przedmiotu (np. w rytuałach konsekracji lub podczas tworzenia talizmanu).
Planety, kolor symbolu oraz boskie imiona:
Planeta |
Kolor symbolu |
Boskie imiona planet |
Saturn |
Czerń |
YHVH Elohim |
Jowisz |
Błękit |
El |
Mars |
Szkarłatna czerwień |
Elohim Gibor |
Słońce |
Żółć (złota) |
YHVH Eloah Ve-Daath |
Wenus |
Szmaragd |
YHVH Tzabaoth |
Merkury |
Pomarańcz |
Elohim Tzabaoth |
Księżyc |
Fiolet |
Shaddai El Chai |
Korespondencje planet nieprzypisanych do heksagramu:
Planeta |
Kolor symbolu |
Boskie imiona planet |
Heksagram używany |
Pluton |
Świetlista biel | Eheieh | Saturn |
Neptun |
Szary |
YHVH |
Saturn |
Uran |
Blady srebrnoszary |
YHVH Elohim |
Saturn |
Ziemia |
Cytrynowy (Pn) |
Adonai Ha-Aretz |
Księżyc lub Saturn |
Planety władające znakami zodiaku oraz kolory symbolu:
Znak zodiaku | Planeta władająca znakiem |
Kolor symbolu |
Ścieżka Drzewa Życia |
Baran (Aries) |
Mars |
Fiolet |
15 |
Byk (Taurus) |
Wenus |
Czerwony pomarańcz |
16 |
Bliźnięta (Gemini) |
Merkury |
Pomarańcz |
17 |
Rak (Cancer) | Księżyc |
Bursztyn |
18 |
Lew (Leo) |
Słońce |
Żółć (zielonkawa) |
19 |
Panna (Virgo) |
Merkury |
Zieleń (żółta) |
20 |
Waga (Libra) |
Wenus |
Szmaragdowa zieleń |
22 |
Skorpion (Scorpio) |
Mars |
Zielony błękit |
24 |
Strzelec (Sagittarius) |
Jowisz |
Błękit |
25 |
Koziorożec (Capricorn) |
Saturn | Indygo | 26 |
Wodnik (Aquarius) | Saturn | Szkarłat |
28 |
Ryby (Pisces) |
Jowisz |
Karmazyn (ultrafiolet) |
29 |
Węzły księżycowe
Węzły księżycowe |
Rodzaj węzła |
Kolor symbolu |
Heksagram używany |
Caput Draconis (Głowa Smoka) |
Węzeł wstępujący |
Fiolet |
Księżyc |
Cauda Draconis (Ogon Smoka) |
Węzeł zstępujący |
Fiolet |
Księżyc |
Sefirot przypisane do planet:
Sefira |
Planeta przypisana |
Heksagram używany |
Symbol |
Kolor symbolu |
Boskie imiona planet |
Keter |
Pluton |
Saturn |
Pluton |
Świetlista biel |
Eheieh |
Chokma |
Neptun |
Saturn |
Neptun |
Szary |
YHVH |
Bina |
Saturn |
Saturn |
Saturn |
Czerń |
YHVH Elohim |
Daat |
Uran |
Saturn |
Uran |
Blady srebrnoszary |
YHVH Elohim (zapożyczone z Biny) |
Chesed |
Jowisz |
Jowisz |
Jowisz |
Błękit |
El |
Gebura |
Mars |
Mars |
Mars |
Szkarłatna czerwień |
Elohim Gibor |
Tifaret |
Słońce |
Słońce |
Słońce |
Żółć (złota) |
YHVH Eloah Ve-Daath |
Netzach |
Wenus |
Wenus |
Wenus |
Szmaragd |
YHVH Tzabaoth |
Hod |
Merkury |
Merkury |
Merkury |
Pomarańcz |
Elohim Tzabaoth |
Jesod |
Księżyc |
Księżyc |
Księżyc |
Fiolet |
Shaddai El Chai |
Malkut |
4 żywioły |
Księżyc lub Saturn |
Ziemia |
Cytrynowy (Pn) |
Adonai Ha-Aretz |
IV. Heksagramy stosowane dla inwokacji i odpędzania (klasyczne).
Poniżej podajemy graficzny schemat kreślenia heksagramów zarówno w ich wersji klasycznej jak i unikursalnej. Oba typy są jednakowo skuteczne. Można korzystać np. z unikursalnych przy pracach o naturze thelemicznej a standardowych do pozostałej. Można też korzystać raz z tych raz z drugich po prostu dla treningu i urozmaicenia praktyki.
A) Saturn
B) Jowisz
C) Mars
D) Wenus
E) Merkury
F) KsiężycG) SłońceKreślenie heksagramu Słońca obejmuje ustanowienie wszystkich sześciu Planet wokół Słońca w równych proporcjach. Zarówno w przypadku inwokacji jak i odpędzenia, kreślimy je w następującej kolejności:
- Saturn
- Jowisz
- Mars
- Wenus
- Merkury
- Księżyc
A) Saturn
Aleister Crowley, Magija w teorii i praktyce, Wydawnictwo EJB, Kraków 2000.
Lon Milo DuQuette, Tarot Thota. Klucz do zrozumienia, Wydawnictwo Okultura, Warszawa 2010.
Lon Milo DuQuette, The Magick of Aleister Crowley: A Handbook of the Rituals of Thelema, Weiser Books 2003.
Israel Regardie, Complete Golden Dawn system of Magic, New Falcon Publications, 2003.
Donald Michael Kraig, Magija współczesna. Dwanaście lekcji Wysokiej Sztuki Magicznej, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2013.
Thomas Karlsson, Kabała, kelipot i magia Goetii, Wydawnictwo Bibliotheca Alexandrina, Lydney 2021.
https://hermetic.com/crowley/libers/lib777/table-i
Simon Jester, Learning the Lesser Hexagram Rituals
http://anubis4_2000.tripod.com/Symbolicon/Rituals/LBRH1.htm
http://anubis4_2000.tripod.com/Symbolicon/Rituals/LBRH2.htm
S.P., On the Rituals of the Hexagram
https://withinthepyramid.wordpress.com/2020/06/23/on-the-rituals-of-the-hexagram/
Nathan Bjorge, Spiritual Exercises of Thelema, Chapter XII: Rituals of the Hexagram
https://www.thelemistas.org/en/MSS/Bjorge/SpiritualExercises/12-hexagram
Mark Stavish, Notes on the Lesser Ritual of the Hexagram
https://hermetic.com/stavish/rituals/hex-notes
Jason Louv, Understanding the Pentagram & Hexagram Rituals
https://blog.magick.me/2020/12/02/understanding-the-pentagram-hexagram-rituals
Scott Stenwick ,The Greater Ritual of the Hexagram
http://ananael.blogspot.com/2018/07/the-greater-ritual-of-hexagram.html
The Greater Ritual of the Hexagram (Thelemapedia)
http://www.thelemapedia.org/index.php/Greater_Ritual_of_the_Hexagram
Brian Goldstein, Notes on the Greater Ritual of Hexagram.
https://www.praemonstro.com/magick-and-the-science-of-self-hypn
http://www.rahoorkhuit.net/library/ceremonial/invoking/greater_ritual_of_the_hex_i_moon.html
(1) "The TREE OF LIFE for the use of an Adeptus Minor is compounded of the first two scales. The SEPHIROTH are in the feminine, passive, or Queen Scale. The PATHS are in the masculine, active, or King Scale."
https://www.tarrdaniel.com/documents/Thelemagick/gd/publication/english/golden_dawn_manuscripts.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz