czwartek, 31 sierpnia 2023

Większy Rytuał Pentagramu (wersja Golden Dawn)

autor: Agathodaemon
porta.lucis@o2.pl


 

I. Przeznaczenie rytuału 

Poniższa wersja Większego Rytuału Pentagramu pojawiła się w materiałach Hermetycznego Zakonu Złotego Brzasku pod nazwą The Supreme Ritual of the Pentagram.
Zarówno rytuał Heksagramu jak i Pentagramu posiadają swoje formy "mniejszą" i "większą". Nie oznacza to oczywiście, że forma "większa" jest lepsza i należy porzucić "mniejszą" gdy tylko opanujemy tą potężniejszą wersję.
Mniejsze wersje rytuałów Pentagramu i Heksagramu pozwalają na pracę ze wszystkimi żywiołami lub planetami jednocześnie. Większe wersje tych rytuałów pozwalają zaś na pracę z pojedynczym elementem co czyni ją bardziej szczegółową. Można zatem powiedzieć, że wersja "większa" rytuału tzn. bardziej szczegółowa.

Mniejszy Rytuał Pentagramu przywołuje lub wypędza wszystkie cztery żywioły za jednym zamachem i pozwala na  przywołanie archaniołów związanych z tymi żywiołami. Skupia się na wpływach ziemskich.

Większy Rytuał Pentagramu zaś przywołuje lub wypędza wszystkie cztery żywioły pojedynczo, szczegółowo, jak również pozwala na przywołanie archaniołów. Dodatkowo używa metod hermetycznych i enochiańskich do przywołania lub wygnania dwunastu znaków zodiaku związanych z tymi elementami - po trzy znaki zodiaku dla każdego z żywiołów. Rytuał ten służy do pracy tylko z jedną energią elementarną lub zodiakalną na raz.
Struktura tego Rytuału jest z grubsza podobna do Mniejszego Rytuału Pentagramu. Różnica polega na tym, że a każdej z ćwiartek nakreślone zostają dwa Pentagramy. Po każdym z nich wykonywane są pewne rytualne Znaki. Również boskie imiona używane w tym rytuale różnią się od tych z Mniejszego Rytuału, są specyficzne dla konkretnego żywiołu. W złotobrzaskowej wersji (The Supreme Ritual of the Pentagram) używane są enochiańskie tablice żywiołów (Strażnice) a na ołtarzu znajduje się tablica zjednoczenia. Imiona enochiańskie zastępują tu też hebrajskie.
W osobnym artykule omówimy drugą wersję Większego Rytuału Pentagramu, która ukazała się w Liber O pod nazwą The Greater Ritual of the Pentagram. W tamtej wersji nie używa się tablic żywiołów, tablicy zjednoczenia, ani  enochiańskich imion.

Jak używać tego rytuału:


1. W celu pracy z konkretnym, wybranym żywiołem (inwokacji lub odpędzenia), w każdej z ćwiartek podejmujemy następujące kroki:
a) Kreślimy właściwy Pentagram Ducha - dla żywiołu Powietrza i Ognia jest to Aktywny Pentagram Ducha a dla Ziemi i Wody Pasywny Pentagram. Towarzyszy temu wibrowanie właściwego imienia.
b) W centrum tego pentagramu kreślimy sigil Ducha. Towarzyszy temu wibrowanie właściwego imienia.
c). Wykonujemy Znaki Portalu (Znak rozwarcia zasłony lub Znak zamknięcia zasłony). (1)
d). Kreślimy właściwy Pentagram Żywiołu. Towarzyszy temu wibrowanie właściwego imienia.
e).  W centrum tego pentagramu kreślimy sigil tego żywiołu. Towarzyszy temu wibrowanie właściwego imienia.
f). Wykonujemy odpowiedni Znak stopnia przypisany do żywiołu.
Te kroki powtarzamy w każdej z czterech ćwiartek, aby pracować z jednym konkretnym żywiołem.

2. W celu pracy z wszystkimi czterema żywiołami (inwokacji lub odpędzenia), w każdej z ćwiartek wykonujemy powyższe kroki dla właściwego jej żywiołu. Na Wschodzie dla Powietrza, na Południu dla Ognia, na Zachodzie dla Wody i na Północy dla Ziemi .

Jakiej broni użyć:

Do celów inwokacji posługujemy się różdżką, w celu wypędzenia używamy sztyletu. Jeśli nie masz możliwości użyć magicznej broni, możesz do kreślenia heksagramów użyć wyprostowanych dwóch palców - wskazującego i środkowego. 

Skrótowy opis rytuału:

Poniżej opisano inwokującą wersję rytuału dla wszystkich czterech żywiołów. W skrócie:  

A) w inwokującej (ang. invoking) wersji stosuje się:
- w celu inwokacji Ducha (dla żywiołu Powietrza i Ognia) - Aktywny Równoważący Pentagram Ducha. Gdy już zakreślisz go i jego sigil,  wykonujesz Znak rozwarcia zasłony (aktywny znak portalu).
- w celu inwokacji Ducha  (dla żywiołu Wody i Ziemi) - Pasywny Równoważący Pentagram Ducha. Gdy już zakreślisz go i jego sigil,  wykonujesz Znak zamknięcia zasłony (pasywny znak portalu).
- w celu inwokacji żywiołów - inwokujące pentagramy tych elementów.  Gdy już zakreślisz go i jego sigil,  wykonujesz znak przypisany temu elementowi.

B) w wypędzającej (ang. banishing) wersji stosuje się:
- w celu odpędzenia Ducha (dla żywiołu Powietrza i Ognia) - Aktywny Zamykający Pentagram Ducha. Gdy już zakreślisz go i jego sigil, wykonujesz Znak rozwarcia zasłony (aktywny znak portalu).
- w celu odpędzenia Ducha  (dla żywiołu Wody i Ziemi) - Pasywny Zamykający Pentagram Ducha. Gdy już zakreślisz go i jego sigil,  wykonujesz Znak zamknięcia zasłony (pasywny znak portalu).
- w celu odpędzenia żywiołów - odpędzające pentagramy tych elementów.  Gdy już zakreślisz go i jego sigil,  wykonujesz znak przypisany temu elementowi.

 

II. Rytuał

Wyposażenie świątyni:

- na ścianach zawieszone tablice żywiołów (Strażnice).
- na ołtarzu wśród broni znajduje się tablica zjednoczenia.
 

01. Kabalistyczny Krzyż 

0. Zrób kilka głębokich, uspokajających wdechów. Wizualizuj jak twoja osoba staje się coraz większa i wyższa, aż przekroczy ściany i sufit świątyni. Kontynuuj wizualizację podczas której nadal rośniesz. Najpierw miasto, później cały kontynent stają się małym punktem pomiędzy twoimi stopami. Następnie w porównaniu do twojej majestatycznej postaci, kurczy się cała nasza planeta (jednak wciąż czujesz stabilność i dawane przez nią oparcie). Następnie rozrastasz się do takich rozmiarów, że po kolei planety, Słońce a później cała Droga Mleczna stają się małym punktem między twoimi stopami. Wyobraź sobie sobie źródło krystalicznie jasnego, pulsującego, czystego światła ponad twoją głową (ma około 20-25 cm średnicy).
1. Sięgnij bronią w kierunku światła i zatop ją lekko w nim. Ściągnij to światło bronią w dół aż dotkniesz czoła i powiedz „Ateh” (wizualizujesz świetlisty promień ciągnący się za twoją ręką od kuli do wspomnianego punktu na czole). Niech punkt ten rozbłyśnie światłem.
2. Następnie opuszczając rękę, przeciągnij promień światła do mostka. Dotykając go wibruj "Aiwass". Niech punkt ten rozbłyśnie światłem.
3. Opuść rękę, przeciągnij promień światła do krocza i powiedz „Malkuth”. Niech punkt ten rozbłyśnie światłem. Boskie Światło w miejscu w którym dotknąłeś krocza wniknie w ciebie i spłynie w dół w formie promienia rozciągając się ku nieskończoności.
4. Przeciągnij Światło dotykając prawego ramienia. W miejscu w którym go dotknąłeś Światło wnika do twego ciała. Wibruj "ve-Gebura". Niech punkt ten rozbłyśnie. Następnie światło wytryskuje z twego ciała w formie promienia i biegnie ku nieskończoności w prawo.
5. Przeciągnij Światło dotykając lewego ramienia. W miejscu w którym go dotknąłeś Światło wnika do twego ciała. Wibruj „ve-Gedula”. Niech punkt ten rozbłyśnie. Następnie światło wytryskuje z twego ciała w formie promienia i biegnie ku nieskończoności w lewo.
6. Złóż ręce na piersi, na wysokości serca. W miejscu przecięcia się świetlistych belek rozpala się kula doskonałego, czystego, boskiego Światła. Wibruj "le-Olam, Amen".


02. Inwokacja w ćwiartkach
 

A) wschód/Powietrze

7. Udaj się po krawędzi okręgu, zgodnie z ruchem wskazówek na wschód. Wykorzystaj do tego stosowną broń, zakreśl Aktywny Równoważący Pentagram Ducha wibrując EXARP. 

Czynisz to w taki sposób, aby ostatnia sylaba rozbrzmiewała, kiedy kończysz rysować figurę a ty wykonujesz Znak Wstępującego. Pentagram jest koloru błękitnego tak jak wszystkie pentagramy w tym rytuale.

Znak Wstępującego. Horus

Lewa noga wyciągnięta do przodu, a wraz z nią całe ciało wygięte do przodu. Ręce wyciągnięte do przodu na wysokości oczu.


8. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Ducha wibrując EHEJE. Tak jak poprzednio ostatnia sylaba rozbrzmiewa, kiedy kończysz rysować figurę a ty wykonujesz Znak Wstępującego. 

Sigil Ducha jest koloru białego. Rysuj go zgodnie ruchem wskazówek - najpierw belka pionowa, potem pozioma, następnie ukośne.

9. Wykonaj Znak rozwarcia zasłony (aktywny znak portalu).

Ręce wyciągnięte przed siebie z dłońmi skierowanymi na zewnątrz rozchodzą się na boki jakby odsłaniały zasłonę. Przedramiona powinny być mniej więcej równoległe do podłogi.

10. Zakreśl Inwokujący Pentagram Powietrza wibrując ORO IBAH AOZPI i wykonując Znak Wstępującego.

11. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Wodnika wibrując JHWH i wykonując Znak Wstępującego. 

Sigil Wodnika jest koloru żółtego.

12. Wykonaj Znak Powietrza (Znak Bóg Szu podpierający niebo) 

Ręce wzniesione do góry, ramiona znajdują się na wysokości barków, tworząc z przedramionami kąt prosty, dłonie skierowane są do góry jakby podtrzymywały jakiś ciężar.

 

B) południe/Ogień

13. Wróć do postawy wyjściowej z rękoma opuszczonymi wzdłuż ciała. Wskaż prawą ręką środek pentagramu i niech na końcu twej broni rozbłyśnie białe światło. Mając cały czas wyprostowaną rękę, udaj się po okręgu na południe. Czyniąc to kreślisz bronią białą, świetlistą linię, która połączy środki pentagramów.

14. Zakreśl Aktywny Równoważący Pentagram Ducha wibrując BITOM i wykonując Znak Wstępującego.


15. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Ducha wibrując EHEJE i wykonując Znak Wstępującego.



16. Wykonaj Znak rozwarcia zasłony (aktywny znak portalu).

17. Zakreśl Inwokujący Pentagram Ognia wibrując OIP TEAA PEDOCE i wykonując Znak Wstępującego.

18. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Lwa wibrując ELOHIM i wykonując Znak Wstępującego. 

Sigil Lwa jest koloru czerwonego.

19. Wykonaj Znak Ognia (Znak Bogini Tum-eszneit). 

Przedramiona wzniesione na wysokości czoła, palce i kciuki obu rąk stykają się ze sobą, tworząc trójkąt nad oczami.

 

C) zachód/Woda

20. Kreśląc świetlistą linię udaj się na zachód.

21. Zakreśl tam Pasywny Równoważący Pentagram Ducha wibrując HCOMA i wykonując Znak Wstępującego.

22. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Ducha wibrując AGLA i wykonując Znak Wstępującego.


23. Wykonaj Znak zamknięcia zasłony (pasywny znak portalu).

Ręce wyciągnięte przed siebie, następnie ściągają się ku sobie jakby zasłaniały zasłonę i opadają.


24. Zakreśl Inwokujący Pentagram Wody wibrując EMPEH ARSEL GAIOL i wykonując Znak Wstępującego.

25. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Orła wibrując EL i wykonując Znak Wstępującego. 

Sigil Orła jest koloru niebieskiego.

26. Wykonaj Znak Wody (Znak Bogini Auramot).

Ręce wzniesione tak, żeby kciuki i palce wskazujące dłoni stykały się ze sobą na wysokości pępka, tworząc w tym miejscu odwrócony trójkąt.

 


D) północ/Ziemia

27. Kreśląc świetlistą linię udaj się na północ.

28. Zakreśl tam Pasywny Równoważący Pentagram Ducha wibrując NANTA i wykonując Znak Wstępującego.


29. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Ducha wibrując AGLA i wykonując Znak Wstępującego.



30. Wykonaj Znak zamknięcia zasłony (pasywny znak portalu).


31. Zakreśl Inwokujący Pentagram Ziemi wibrując EMOR DIAL HECTEGA i wykonując Znak Wstępującego.


32. W środku zakreślonego pentagramu narysuj sigil Byka wibrując ADONAI i wykonując Znak Wstępującego. 

Sigil Byka jest koloru czarnego.

33. Wykonaj Znak Ziemi (Znak Bóg Set Walczący).

Prawa stopa wyciągnięta do przodu, prawa ręka wyciągnięta do przodu w górę pod kątem 45°, lewa ręka wyciągnięta do tyłu w dół również pod kątem 45°, dłonie otwarte.


34. Kreśląc świetlistą linię udaj się na wschód i domknij krąg.

35. Wróć do centrum kręgu i stań za ołtarzem z twarzą zwróconą na wschód.

03. Ewokacja archaniołów

36. Przyjmij postawę krzyża - stopy trzymane razem, ramiona wyciągnięte w bok na wysokości barków z dłońmi skierowanymi do góry. Postawa ta przypomina Znak Zabitego Ozyrysa.
Jeśli trzymasz magiczną broń, powinna być ona skierowana ku górze. Pozostając w tej pozycji poświęć chwilę na to, by poczuć energie przepływające przez twoje ciało i formujące świetlisty krzyż zawieszony w centrum Wszechświata (a ty jesteś jego centrum).

Powiedz:
Przede mną Rafael (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność), (9)(10)
Za mną Gabriel (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność),
Po mej prawicy Michael (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność),
Po mej lewicy Uriel (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność).
Stań w lekkim rozkroku przesuwając lewą nogę w bok i powiedz:
Wokół mnie płomienie Pentagramu (wizualizuj błękitny pentagram naszkicowany wokół twojego ciała)
A w kolumnie stoi sześcioramienna Gwiazda. (wizualizuj złoty heksagram w miejscu, gdzie znajduje się twoje serce)



04. Zakończenie 

37. Zakończ rytuał za pomocą Kabalistycznego Krzyża (punkty 0-6).

Wykonaj Mniejszy Odpędzający Rytuał Pentagramu (po zakończeniu działań).


III. Opracowanie
 

01. Pentagramy stosowane dla inwokacji elementów: 

Każdy z wierzchołków pentagramu przypisany jest nie tylko do odpowiednniego żywiołu, lecz również powiązany jest z literą świętego imienia Yeheshuah (יהשוה).

A) Aktywne pentagramy Ducha

aktywny równoważący pentagram Ducha (inwokacja)

aktywny zamykający pentagram Ducha (dopędzenie)

B) Pasywne pentagramy Ducha

pasywny równoważący pentagram Ducha (inwokacja)

pasywny zamykający pentagram Ducha (dopędzenie)

C) Pentagramy Powietrza

inwokujący pentagram powietrza

odpędzający pentagram Powietrza

C) Pentagramy Ognia

inwokujący pentagram Ognia

odpędzający pentagram Ognia

D) Pentagramy Wody

 

inwokujący pentagram Wody

odpędzający pentagram Wody

E) Pentagramy Ziemi

inwokujący pentagram Ziemi

odpędzający pentagram Ziemi

 

02. Pentagramy stosowane dla inwokacji sił zodiakalnych:

Rytuał ten może być również wykorzystany do pracy z siłami reprezentowanymi przez poszczególne Znaki Zodiaku. Do przywołania lub odegnania sił Zodiaku, użyj Pentagramu Elementu, do którego odnosi się znak. W jego centrum zakreślisz sigil znaku.
Opisana powyżej metoda jest stosowana rzadko - częściej w tym celu stosuje się Rytuał Heksagramu. 

 

03. Kolory symboli kreślonych w pentagramach:

Duch: koło z ośmioma promieniami rozchodzącymi się z jego środka. Kolor biały.
Powietrze: sigil Wodnika. Kolor żółty.
Ogień: sigil Lwa. Kolor czerwony.
Woda: sigil Orła. Kolor niebieski.
Ziemia: sigil Byka. Kolor czarny.



04. Jak rysować symbole w pentagramach:

Kiedykolwiek będziesz rysował sigil lub symbol jakiejkolwiek natury, musisz zacząć od jego lewej strony, kreśląc go ruchem zgodnym z ruchem wskazówek zegara



05. Rysowanie okręgu wokół pentagramów:

Warto zauważyć, że wokół pentagramu można narysować okrąg, aby ograniczyć przywołaną siłę do określonego miejsca lub przedmiotu (np. w rytuałach konsekracji).



06. Wymowa enochiańskich słów wibrowanych w tym  rytuale:

EXARP (Eks-ahr-pej) (2)

BITOM (Bi-to-ehm) (3)

HCOMA (Haj-koh-mah) (4)

NANTA (Ehn-ah-ehn-tah) (5)

ORO IBAH AOZPI (Oh-rou E-ba-ha Ah-oh-zohd-pi) (6)

OIP TEAA PEDOCE (Oh-e-paj Taj-ah-ah Paj-do-kaj) (7)

EMPEH ARSEL GAIOL (Ehm-paj-haj Ahr-sel Gah-e-ohl) (8)

EMOR DIAL HECTEGA (E-mohr Di-ahl Hek-taj-gah) (9)



07. Zastosowanie pentagramu Złych Sił:

W dokumentach złotobrzaskowych, znajduje się wzmianka o pentagramie powiązanym z siłami klifotycznymi (brak jednak schematu zakreślenia):
Jeśli zaistnieje absolutna konieczność pracy lub rozmowy z Duchem złej natury, lub gdy będziesz musiał zatrzymać go przed sobą bez dręczenia go, musisz użyć symbolu odwróconego pentagramu (bo wiesz dobrze, że nie masz prawa ranić ani krzywdzić nawet złych Duchów, aby zaspokoić swoją ciekawość lub zachciankę). W takim przypadku będziesz trzymać ostrze swojego Magicznego Miecza w najniższym punkcie Pentagramu, aż do czasu, gdy pozwolisz duchowi odejść. Złych duchów też nie lżyjcie – ale pamiętajcie, że Archanioł Michał, o którym mówi św. Juda, spierając się z Szatanem, "nie odważył się rzucić wyroku bluźnierczego, ale powiedział: Pan niech cię skarci!" (List Judy 1:9) (10)

Pentagram Złych Sił

 

IV. Bibliografia:

Israel Regardie, Complete Golden Dawn system of Magic, New Falcon Publications, 2003.
Ewgienij Kolesow, Wprowadzenie do magii, Ars Scripti-2, Białystok 2004.
Aleister Crowley, Magija w teorii i praktyce, Wydawnictwo EJB, Kraków 2000.
Donald Michael Kraig, Magija współczesna. Dwanaście lekcji Wysokiej Sztuki Magicznej, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2013.
Lon Milo DuQuette, Magia enochiańska. System magiczny oparty na przekazach od aniołów, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2013.
Lon Milo DuQuette, The Magick of Aleister Crowley: A Handbook of the Rituals of Thelema, Weiser Books 2003.
Rodney Orpheus, Abrahadabra. Wprowadzenie do magiji thelemy Aleistera Crowleya, LAShTAL Press 2017.
Fr. Akhem Sekher, Mniejszy Rytuał Pentagramu. Tekst wraz z komentarzami, Academia Maconica 2009.
Ewgienij Kolesow, Wprowadzenie do magii, Ars Scripti-2, Białystok 2004.

The Golden Dawn Manuscripts
https://www.tarrdaniel.com/documents/Thelemagick/gd/publication/english/golden_dawn_manuscripts.html

On the Rituals of the Pentagram
https://withinthepyramid.wordpress.com/2020/05/24/pentagramrituals/

The Elemental Nature of the Lesser Ritual of the Pentagram by GH Frater SR
http://www.golden-dawn.org/elemental-nature-of-lesser-ritual-of.html

Additional Notes on The Lesser Ritual of the Pentagram
https://hermetic.com/stavish/rituals/add-notes-lbrp

Pentagram Rituals
http://solve-et-coagula.us/ritual/pentagram.php

Instructions on the elemental pentagram by David Cherubim
https://www.praemonstro.com/zelator-self-initiation-materials-c

Instructions on the Greater Ritual of the Pentagram by David Cherubim
https://www.praemonstro.com/dominus-liminis-self-initiation-rit


V. Przypisy: 

(1) W The Complete Golden Dawn system of Magic Regardiego czytamy by po zakreśleniu Pentargramu Ducha i jego sigila wykonać znaki stopnia 5°=6□ (Adeptus Minor). Są to znaki L.V.X.. Regardie sugeruje te znaki, ponieważ zaawansowane rytuały były praktykowane dopiero na stopniu Adeptus Minor i wyższych, a znaki L.V.X. są właśnie znakami tego stopnia. Nie są one szczególnie powiązane z elementem Ducha. Element ten jest powiązany ze stopniem Portalu (oddzielającym Pierwszy Zakon od Drugiego Zakonu). Znakami stopnia Portalu są Znak rozwarcia zasłony i Znak zamknięcia zasłony.
(2) EXARP - Powietrze Ducha
(3) BITOM - Ogień Ducha
(4) HCOMA - Woda Ducha
(5) NANTA - Ziemia Ducha
(6) ORO IBAH AOZPI - Święte imię władające żywiołem Powietrza.  
(7) OIP TEAA PEDOCE - Święte imię władające żywiołem Ognia.
(8) EMPEH ARSEL GAIOL - Święte imię władające żywiołem Wody.
(9) EMOR DIAL HECTEGA - Święte imię władające żywiołem Ziemi.
(10) [Yet, if there may arise an absolute necessity for working or conversing with a Spirit of evil nature, and that to retain him before thee without tormenting him, thou hast to employ the symbol of the Pentagram reversed - (for, know thou well, thou canst have no right to injure or hurt even evil Spirits to gratify curiousity or caprice) - in such a case, thou shalt hold the blade of thy Magical Sword upon the single lowest point of the Pentagram, until such time as thou shalt license him to depart. Also, revile not evil spirits — but remember that the Archangel Michael of whom St. Jude speaketh, when contending with Satan, durst not bring a railing accusation against him but said ‘The Lord rebuke thee’. ]




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz