piątek, 30 czerwca 2023

Mniejszy Rytuał Pentagramu

autor: Agathodaemon
porta.lucis@o2.pl


I. Przeznaczenie rytuału

Rytuał ten jest pierwszym i podstawowym na ścieżce większości adeptów. Pełni między innymi funkcję rytuału przygotowawczego, odpędzającego (ang. banishing) i oczyszczającego. Ma na celu oczyścić i uświęcić przestrzeń w której mamy zamiar pracować oraz zwiększyć naszą siłę psychiczną. Umożliwia otwarcie czterech ćwiartek rytualnego kręgu w celu zwiększenia świadomości poszczególnych obecnych energii żywiołów. Buduje swego rodzaju mur ochronny wokół świątyni i wzmacnia aurę maga. Można użyć go też do uwolnienia lub rozproszenia energii przywołanej wcześniej podczas głównego rytuału. Dzięki Mniejszemu Rytuałowi Pentagramu, mag może oczyścić swój umysł z niechcianych zewnętrznych wpływów, myśli, pozbyć się psychicznych nieczystości, koszmarów itp. Oczyszczając przestrzeń i umysł z ziemskich wpływów, odpędzamy powiązane z nimi atrybuty.

Gdy już opanujemy jego odpędzającą naturę, możemy przejść do jego kolej funkcji – inwokacji. Umożliwia on otwarcie się na przyzywane siły i energie. Można za jego pomocą przyzwać też np. pożądane przez nas cechy charakteru w celu ich nabycia.

Chciałbym jeszcze wspomnieć, że zdaniem Lona Milo DuQuette nim mag sięgnie po thelemiczne wersje rytuałów Pentagramu i Heksagramu, powinien dogłębnie poznać ich klasyczne formy. Komponenty Gwieździstego Rubinu, Liber V vel Reguli są zgodne z formułą Nowego Eonu, wyewoluowały jednak z formuł staroeonicznych. Jeśli mag nie posiada podstawowej wiedzy o starych formułach jest mała szansa, że zrozumie subtelności nowych. Warto pamiętać, że wykonując ten rytuał stoimy na skrzyżowaniu ścieżek Samek i Peh. Jesteśmy więc zwróceni twarzą ku Tifaret (Słońcu), po prawej stronie mamy Netzach (Wenus), po Lewej Hod (Merkury), a za sobą sefirę Jesod (Księżyc).

 

II. Rytuał

Kabalistyczny Krzyż

0. Zrób kilka głębokich, uspokajających wdechów. Wizualizuj jak twoja osoba staje się coraz większa i wyższa, aż przekroczy ściany i sufit świątyni. Kontynuuj wizualizację podczas której nadal rośniesz. Najpierw miasto, później cały kontynent stają się małym punktem pomiędzy twoimi stopami. Następnie w porównaniu do twojej majestatycznej postaci, kurczy się cała nasza planeta (jednak wciąż czujesz stabilność i dawane przez nią oparcie). Następnie rozrastasz się do takich rozmiarów, że po kolei planety, Słońce a później cała Droga Mleczna stają się małym punktem między twoimi stopami. Wyobraź sobie sobie źródło krystalicznie jasnego, pulsującego, czystego światła ponad twoją głową (ma około 20-25 cm średnicy).

1. Sięgnij bronią w kierunku światła i zatop ją lekko w nim. Ściągnij to światło bronią w dół aż dotkniesz czoła i powiedz „Ateh” (wizualizujesz świetlisty promień ciągnący się za twoją ręką od kuli do wspomnianego punktu na czole). Niech punkt ten rozbłyśnie światłem.

2. Następnie opuszczając rękę, przeciągnij promień światła do mostka. Dotykając go wibruj "Aiwass".(1) Niech punkt ten rozbłyśnie światłem.

3. Opuść rękę, przeciągnij promień światła do krocza i powiedz „Malkuth”. Niech punkt ten rozbłyśnie światłem. Boskie Światło w miejscu w którym dotknąłeś krocza wniknie w ciebie i spłynie w dół w formie promienia rozciągając się ku nieskończoności.

4. Przeciągnij Światło dotykając prawego ramienia. W miejscu w którym go dotknąłeś Światło wnika do twego ciała. Wibruj "ve-Gebura". Niech punkt ten rozbłyśnie. Następnie światło wytryskuje z twego ciała w formie promienia i biegnie ku nieskończoności w prawo.

5. Przeciągnij Światło dotykając lewego ramienia. W miejscu w którym go dotknąłeś Światło wnika do twego ciała. Wibruj „ve-Gedula”. Niech punkt ten rozbłyśnie. Następnie światło wytryskuje z twego ciała w formie promienia i biegnie ku nieskończoności w lewo.

6. Złóż ręce na piersi, na wysokości serca. W miejscu przecięcia się świetlistych belek rozpala się kula doskonałego, czystego, boskiego Światła. Wibruj "le-Olam, Amen".(2)


Inwokacja w ćwiartkach

7. Udaj się po krawędzi okręgu, zgodnie z ruchem wskazówek na wschód. Nakreśl tam Pentagram Ziemi (wykorzystaj do tego stosowną broń - zazwyczaj Różdżkę). Pentagram jest koloru błękitnego.(3)

 

Odpędzający Pentagram Ziemi

 

Inwokujący Pentagram Ziemi

Następnie stań w pozycji wyprostowanej i unieś zaciśnięte lekko dłonie na wysokość oczu po bokach głowy. Wykonaj kilka głębokich wdechów nosem chłonąc energię napływającą do ciebie z krańców Wszechświata. Wypełnia cię ona i wnika w głąb ziemi poprzez twoje stopy. Gdy już poczujesz, że zmagazynowałeś w sobie dość energii i jesteś gotowy nawiązać kontakt z bogiem przypisanym do danego kierunku (przywołując jego cechy), wykonaj Znak Wstępującego wibrując imię boga IHVH.(4)

Wykonując go możesz wizualizować, że wyrzucasz z siebie zmagazynowane wcześniej energie w formie czerwonego promienia lub płomienia. Ciśnij je na wprost siebie (w centrum pentragramu) wibrując boskie imię i niech dotrą aż na krańce wszechświata będąc nośnikiem twej Woli. W tym rytuale Znak Wstępującego służy rzutowaniu inwokowanych sił w odpowiednie ćwiartki. Zostaje też dzięki niemu nawiązana więź pomiędzy magiem i tymi potęgami. Możesz w tym momencie (jeśli zechcesz) wizualizować wypalone pośrodku pentagramu boskie imię zapisane hebrajskim alfabetem. Jeśli się na to zdecydujesz, powtórz tę czynność z każdym z boskich imion w odpowiednich ćwiartkach.


Znak wstępującego. Horus

 Lewa noga wyciągnięta do przodu, a wraz z nią całe ciało wygięte do przodu. Ręce wyciągnięte do przodu na wysokości oczu.


8. Wróć do postawy wyjściowej z rękoma opuszczonymi wzdłuż ciała. Wskaż prawą ręką środek pentagramu i niech na końcu twej broni rozbłyśnie białe światło. Mając cały czas wyprostowaną rękę, udaj się po okręgu na południe. Czyniąc to kreślisz bronią białą, świetlistą linię, która połączy środki pentragramów.

Nakreśl tam Pentagram Ziemi. Następnie wykonaj Znak Wstępującego wibrując ADONAI.(5)


9. Kreśląc świetlistą linię udaj się na zachód.

Nakreśl tam Pentagram Ziemi. Następnie wykonaj Znak Wstępującego wibrując EHEJEH.(6)


10. Kreśląc świetlistą linię udaj się na północ.

Nakreśl tam Pentagram Ziemi. Następnie wykonaj Znak Wstępującego wibrując AGLA.(7)(8)


11. Kreśląc świetlistą linię udaj się na wschód i domknij krąg. Następnie po okręgu (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) wróć do jego środka i stań za ołtarzem.


12. Weź głęboki wdech i wraz z wydechem, wizualizuj jak od świetlistej linii, którą narysowałeś rozchodzi się świetlista bariera, która będzie cię chronić.


Ewokacja archaniołów

13. Przyjmij postawę krzyża - stopy trzymane razem, ramiona wyciągnięte w bok na wysokości barków z dłońmi skierowanymi do góry. Postawa ta przypomina Znak Zabitego Ozyrysa.

Jeśli trzymasz magiczną broń, powinna być ona skierowana ku górze. Pozostając w tej pozycji poświęć chwilę na to, by poczuć energie przepływające przez twoje ciało i formujące świetlisty krzyż zawieszony w centrum Wszechświata (a ty jesteś jego centrum).

Powiedz:

Przede mną Rafael (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność),(9)(10)

Za mną Gabriel (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność),

Po mej prawicy Michael (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność),

Po mej lewicy Uriel (wizualizuj archanioła i poczuj jego obecność).

Stań w lekkim rozkroku przesuwając lewą nogę w bok i powiedz:

Wokół mnie płomienie Pentagramu (wizualizuj błękitny pentagram naszkicowany wokół twojego ciała)

A w kolumnie stoi sześcioramienna Gwiazda. (wizualizuj złoty heksagram w miejscu, gdzie znajduje się twoje serce)


Kabalistyczny Krzyż

14. Powtórz Kabalistyczny Krzyż (punkty 0-6).(11)

 

III. Bibliografia:

Aleister Crowley, Magija w teorii i praktyce, Wydawnictwo EJB, Kraków 2000.

Donald Michael Kraig, Magija współczesna. Dwanaście lekcji Wysokiej Sztuki Magicznej, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2013.

Lon Milo DuQuette, Magia enochiańska. System magiczny oparty na przekazach od aniołów, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2013.

Charles Fielding, Kabała praktyczna, Wydawnictwo Ravi, Łódź 1997.

Carroll "Poke" Runyon w The Book of Solomon's Magick

Rodney Orpheus, Abrahadabra. Wprowadzenie do magiji thelemy Aleistera Crowleya, LAShTAL Press 2017.

Fr. Akhem Sekher, Mniejszy Rytuał Pentagramu. Tekst wraz z komentarzami, Academia Maconica 2009.

Gustav Davidson, Słownik aniołów w tym aniołów upadłych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 1998.


Krzyż Kabalistyczny

https://porta-lucis.blogspot.com/2013/08/krzyz-kabalistyczny.html

The Elemental Nature of the Lesser Ritual of the Pentagram by GH Frater SR

http://www.golden-dawn.org/elemental-nature-of-lesser-ritual-of.html

Additional Notes on The Lesser Ritual of the Pentagram

https://hermetic.com/stavish/rituals/add-notes-lbrp

Music In Theory and Practice

https://solascendans.com/tag/lesser-banishing-ritual-of-the-pentagram



IV. Przypisy:

(1) Imienia „Aiwass” mag używa do puki nie nawiąże kontaktu ze swoim Aniołem Stróżem. Od tego momentu należy w tym miejscu wibrować jego imię.

(2) Charles Fielding zwrócił uwagę, że gesty te są same w sobie niewielkim rytuałem. Jeżeli wykonujesz je przed i po medytacji lub wówczas, gdy jesteś w rozterce lub stresie, skutecznie uwolnią cię one od negatywnego wpływu świata zewnętrznego. Oczywiście nie będą efektywne w odniesieniu do zjawisk, których źródło tkwi w tobie. W żadnym razie nie powinno się ich stosować, aby uciec od rzeczywistości, chyba że chodzi o krótki odpoczynek.

Ch. Fielding, Kabała praktyczna, Wydawnictwo Ravi, str. 180.

(3) Wraz z kreśleniem linii pentagramu od wierzchołka do wierzchołka, zachodzi następujący proces: niepożądane wpływy i energie zostają w pierwszej kolejności rozpuszczone przez żywioł Ducha, następnie pochłania je żywioł Ognia. Później to co pozostało rozprasza żywioł Wiatru a woda oczyszcza zarówno maga jak i jego świątynię. Na sam koniec cały proces zostaje utrwalony przez żywioł Ziemi.

(4) JHVH (יהוה) – Boskie imię odczytywane jako JEHOVAH lub JAHVE. Wymawiamy je Jod-He-Waw-He.

(5) ADONAI (אדני) – Pan stworzenia.

(6) EHEJEH (אהיה) - Ehejeh Aszer Ehejeh (Jestem który jestem). Bóg, który przemówił do Mojżesza jako płonący krzak (krzew gorejący).

(7) AGLA (אגלא) – Notarikon (akronim) Ateh Gebur Leolam Adonai (Tyś jest wszechmocny na wieki, Panie).

(8) Czytając boskie imiona używane w tym rytuale jako jedno zdanie, otrzymuje się „JHVH, Adonai, Ehejeh, Ateh Gebur Leolam, Adonai”, co można przetłumaczyć jako „Jahwe, mój Panie, który jesteś tym, kim jesteś, Ty jesteś potężny, o Panie, przez wieki”. Tak więc zasadniczo mamy tu do czynienia z modlitwą, która przywołuje moc i łaskę Boga Wszechmogącego. Co ciekawe, wszystkie imiona użyte w Rytuale to tetragrammata, tj. każde z nich składa się z czterech liter.

(9) Poniżej przedstawiam wizualizacje archaniołów pochodzące z 3 różnych źródeł.

1. Aleister Crowley w eseju "Uwagi dotyczące Rytuału Pentagramu" poczynił taki komentarz: „Podczas wibracji Boskich Imion powinny pojawić się anioły (i pojawią się, jeśli tylko rytuał będzie odpowiednio wykonany). […] Sam możesz odgadnąć jak wyglądają anioły lub raczej archanioły. Imię Rafaela na przykład zaczyna się na literę „R”, co sugeruje, że ma słoneczną aureolę; „P”, które w angielskiej pisowni tego imienia jest następną spółgłoską w imieniu świadczy o tym, że ma on marsową naturę; imię kończy na „AL”, co wskazuje na to, że Rafael dzierży miecz i wagę.


2. Na samym początku można wizualizować archanioły tak, jak opisał je Donald Michael Kraig w książę „Magija współczesna”:

- Rafael – Anioł odziany w żółtą szatę, delikatnie podświetlaną odcieniami fioletu, która faluje poruszana wiatrem. Dzierży kaduceusz.

- Gabriel – Anioł odziany w błękitne szaty z pomarańczowymi akcentami. Otaczają go wodospady. Dzierży puchar zdobiony kamieniami szlachetnymi.

- Michael – Anioł odziany w szkarłatną szatę z punkcikami rozświetlonymi na zielonkawo. Czuć wydzielany przez niego żar. Dzierży płonący miecz.

- Uriel - Anioł odziany w zieleń i brąz. Stoi na tle żyznego krajobrazu. Dzierży bukiet zbóż.


3. Carroll "Poke" Runyon w The Book of Solomon's Magick podaje następujące opisy archaniołów:

- Rafael - Anioł góruje ponad chmurami o wschodzie słońca. Dzierży mieczem i kadzielnicę.

- Gabriel - Anielica trzymająca srebrny kielich. Za nią rozpościera się ocean nad którym wznosi się księżyc.

- Michael - Anioł odziany w zbroję. Góruje on ponad ognistym wulkanem. Dzierży płonącą włócznię i bicz.

- Uriel - Anielica dzierżąca pentakl na którym usypana jest sterta owoców ziemi. Za nią rozciągają się zielone wzgórza.


(10) Poniżej jako dodatek podaję tłumaczenie imion archaniołów, oraz sigile przypisane im w tradycji magicznej (choć nie są one używane w tym rytuale, no chyba że będziemy wizualizować je jako np. cześć ozdoby na szarfie archanioła).

- Rafael („Bóg uleczył”/”Bóg uzdrawia”)

żywioł: Powietrze

planeta: Merkury


- Gabriel („Bóg jest moją siłą”)

żywioł: Woda

planeta: Księżyc


- Michael („Któż jak Bóg”)

żywioł: Ogień

planeta: Słońce


- Uriel („Ogień Boży” lub „Światło Boga”)

żywioł: Ziemia

planeta: brak

Uriel nie posiadał tradycyjnie pieczęci, gdyż nie jest aniołem planetarnym. Poniższa pieczęć pochodzi z tradycji Order of the Temple of Astarte (O.T.A.).


(11) W tym miejscu chciałbym podać zapis nutowy dla wibrowanych słów i imion w Mniejszym Rytuale Pentagramu (ang. Lesser Ritual of the Pentagram):


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz